مثل نویسی به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقی

مثل نویسی به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقی پایه دوازدهم

مثل نویسی پایه دوازدهم


ضرب المثل " به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقی " برگرفته شده از یکی از مصراع های شعر سعدی است و در مواقعی کاربرد دارد راوی حکایتی را شرح می دهد که در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نیز در جریان است ولی هنوز حکایت به پایان خود نرسیده است . هم چنان ادامه خواهد یافت و یا اینکه راوری در مورد یک موضوع حکایتی را مربوط به فرد خاصی روایت می کند و پایان حکایت مربوط به آن فرد مشخص می شود اما این حکایت در مورد افراد دیگر با سرنوشت های متفاوتی ادامه خواهد یافت .


در روستایی خوش آب و هوا پسری بازیگوش در کنار پدر و مادر خود زندگی می کرد . پسرک با کودکان همسایه در کوچه از صبح تا شب بازی می کرد و بسیار خوشحال بود . 



پسرک بزرگ شد و موسم رفتن او به مدرسه فرا رسید . پسرک که همیشه خیلی دیر از خواب بیدار می شد ، از اینکه می بایست برای رفتن به مدرسه صبح زود از خواب شیرین بیدار شود بسیار ناراحت بود و همیشه دعا می کرد که ای کاش مدرسه اش هر چه زودتر تمام می شد و او می توانست صبح ها تا هر زمان که بخواهد ، راحت بخوابد . پسر سال ها به مدرسه می رفت و همیشه این آرزو را داشت که بتواند صبح ها تا دیر وقت بخوابد . 


بالاخره دوران مدرسه تمام شد و پسر بزرگ شد . پسر که به سن قانونی رسیده بود ، طبق قوانین می بایست به خدمت سربازی می رفت . اما در تمام پادگان های نظامی هم می بایست تمام سربازها هنگام نماز صبح از خواب بیدار می شدند و کارهایشان را شروع می کردند .


پسر جوان به یاد آرزوی دیرینه خود دعا می کرد تا خدمت سربازی هر چه زودتر تمام شود تا دیگر مجبور نباشد صبح به این زودی از خواب شیرین خود بیدار شود . 


خدمت سربازی با شیرینی ها و تلخی هایش تمام شد و پسر که از نظر سنی و عقلی بزرگتر و مسئولیت پذیرتر شده بود ، تصمیم گرفت برای اینکه دستش در جیب خودش باشد کاری پیدا کند و درآمدی کسب کند . 


بالاخره بعد از مدتی پسر جوان در داخل یک اداره ، کاری را پیدا کرد و می بایست هر روز اول صبح در آن اداره مشغول به کار می شد .


به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقی 




نظر شما درباره ی این انشا چی هست ؟ نظر بزارید ممنونم


این انشا اختصاصی بوده و کپی برداری از آن برای سایت های دیگر ممنوع است .