انشا سیزده آبان



روز سیزدهم آبان در تقویم بنام روز دانش آموز نامگذاری شده است . این روز یادآور حادثه 13 آبان سال 1357 است . در سال تحصیلی 1357 دانشگاه تهران به محلی برای جمع شدن مخالفان رژیم شاهی تبدیل شده بود و مردم برای شنیدن آخرین خبرهای انقلاب و راهپیمایی در دانشگاه جمع می شدند . در آن زمان مردم دیگر از ماموران حکومت نظامی نمی ترسیدند و رژیم شاه در حال از بین رفتن بود .



از مهر ماه 57 معلمان به فکر برگزار کردن اعتصاب بودند ، اما بین آن ها هماهنگی وجود نداشت . البته آن زمان بعضی از معلم ها دست نشانده رژیم شاهی بودند و مخصوصا برای طرفداری از شاه به شغل معلمی انتخاب شده بودند تا رژیم فاسد شاه را در نظر دانش آموزان خوب جلوه دهند .

در نیمه دوم سال 57 مدارس نیمه تعطیل شده بود و دانش آموزان به تشویق معلم ها مدارس را تعطیل می کردند و به راهپیمایی علیه شاه می رفتند . روز سیزدهم آبان ، دانش آموزان دبیرستان های نزدیک دانشگاه تهران ، مدارس را تعطیل کردند و به سمت دانشگاه راهپیمایی کردند . ماموران رژیم شاهی با شلیک تیر هوایی و گاز اشک آور به مقابله با دانش آموزان پرداختند و دانش آموزان شعارهای مرگ بر شاه و معلم به پا خیز محصلت کشته شد سردادند . قرار بود راهپیمایی تا منزل آیت الله طالقانی ادامه پیدا کند .

مردم شعار می دادند و سربازان را تشویق می کردند تا به مردم ملحق شوند . ناگهان یکی از سربازان که تحت تاثیر مردم قرار گرفته بود قصد داشت به مردم ملحق شود که فرمانده او به سمت وی شلیک کرد و درگیری شروع شد .

بدین ترتیب نظامیان وارد دانشگاه شده و شروع به تیراندازی به سمت دانش آموزان کردند و چند تن از مردم غیر مسلح را کشتند . کارکنان انقلابی تلویزیون صحنه های درگیری نظامیان با مردم غیر مسلح را ضبط کرده و به مدت 2 دقیقه در تلویزیون نمایش دادند . به این ترتیب تمام مردم ایران از رژیم شاهی خشمگین شدند .
شاه که سلطنت خود را در حال نابودی می دید در پیامی که در 15 آبان از تلویزیون پخش شد گفت ” من صدای انقلاب شما ملت ایران را شنیدم !”
امام خمینی در پیامی شاه را مسئول تمام خرابی ها و خیانت ها دانست .

 


 نظر شما در مورد این انشا چی بود ؟ نظرتونو بگید


این انشا اختصاصی بوده و کپی کردن بدون ذکر منبع حرام است